Stationsstraat 2b, 2371 SH Roelofarendsveen   071 3317433   info@free-design.nl

Wat kost een logo?

Het antwoord op die vraag is niet zo moeilijk. Je vraagt een offerte aan en je weet (althans, bij mij) wat het kost. De vervolgvraag is veel interessanter: Wat levert een goed logo op?

De goedbedoelde knutseltjes die sommige mensen met Word of PowerPoint maken, zijn mij meestal een doorn in het oog. Als ik vraag naar het idee achter het logo komt er vaak een hele uitleg waar ik mijn vraagtekens bij heb. Ondanks mijn creatief inlevingsvermogen. Want wat straalt het uit? Wordt iemand (hij of zij) die duidelijk zijn logo zelf in elkaar heeft geknutseld wel serieus genomen? Neemt zo iemand eigenlijk zijn eigen bedrijf/organisatie en uitstraling wel serieus? En zijn klanten of opdrachtgevers?

Een logo ontwerp je niet zomaar binnen een uurtje en is niet een leuk frutseltje. Er gaat een heel proces aan vooraf als ik een logo of een huisstijl/website ontwerp. Allereerst is het belangrijk om te weten wat het bedrijf/de organisatie doet, hoe het dat doet, wat het wil uitstralen, welke visie en onderscheidende kernwaarden er zijn en welke doelgroep aangesproken moet worden. En dan de toepassing ervan. Wordt het logo alleen gebruikt op wat visitekaartjes of moet er een hele communicatielijn met huisstijl en website opgezet worden? Krijgen logo en briefpapier 1 of 2 kleuren of wordt het full colour? Of moet er ook nog een zwart-witversie komen, zodat het voor verschillende doeleinden gebruikt kan worden?

Als de juiste informatie is verzameld, start het ontwerpproces. Welke lettertypes gaan we gebruiken? Met schreef of zonder? Cursief, schrijfletters? Kleine letters met beginhoofdletter of alleen hoofletters? Dicht bij elkaar of met ruime spatie? En welke kleuren versterken het geheel? Welke vormen horen bij de visie van het bedrijf/de organisatie? Moeten er überhaupt wel verschillende kleuren en een beeldmerk worden gebruikt, of is alleen een woordmerk voldoende? Wat gebruiken concurrenten? Wat kun je hierin beter doen? Hoe kun je je onderscheiden?

Een ontwerper bedenkt een logo-ontwerp niet in één keer. Voordat er een voorstel op tafel ligt, heb ik al talloze keren het lettertype veranderd en de kleuren in een groot aantal verschillende combinaties uitgeprobeerd. Het beeldmerk verschoven, gespiegeld, geroteerd, vervormd… en uiteindelijk ben ik misschien wel weer opnieuw begonnen omdat het nog niet was wat ik voor ogen had. Want je gaat net zolang door tot het ontwerp is wat het moet zijn.

Een logo ontwerpen is een intensief proces dat je slechts voor een deel kunt verklaren. Er is ook nog zoiets als een plotseling idee, een ongekende associatie, een onverwachte ingeving. Dingen die je niet kunt oproepen en die zich op de gekste momenten kunnen openbaren: aan de telefoon, ’s nachts in bed, onderweg in de auto, pratend met een collega, surfend over het web… you name it. Spontaan ontstaat er iets briljants. Maar ik ben nuchter en praktisch genoeg om een ingeving alleen te gebruiken als deze bijdraagt aan de doelstellingen van het logo. Want een goed logo:

  • is afgestemd op de doelgroep;
  • onderscheidt het bedrijf van anderen;
  • is eenvoudig, herkenbaar en gemakkelijk te onthouden;
  • houdt zelfs in zwart-wit zeggingskracht;
  • straalt de kernwaarden van het bedrijf uit;
  • is schaalbaar op elk formaat;
  • gaat zolang de visie van het bedrijf niet sterk verandert jaren mee.


Om nog even terug te komen op de waarde van een sterk logo. Wat is het je waard om een passende en vitale uitstraling te hebben, en dat je serieus genomen wordt? Wat is het je waard dat klanten je van een afstand al herkennen en je met je communicatie ook de juiste doelgroep aanspreekt? En wat is het je waard dat je dit logo de komende 7 tot 10 jaar kunt gaan gebruiken? Bel of mail me gerust als je wilt weten wat een goed logo voor jouw bedrijf of organisatie kan doen.

wat klanten zeggen

"Free Design reageert altijd direct op mijn vraag en komt snel met een passende oplossing"

uw voordeel

• U krijgt een maatwerk oplossing
• Uw bedrijf wordt beter herkenbaar
• Het logo sluit aan bij uw bedrijfsvoering
• U laat zien waar uw bedrijf in de markt staat
• Uw bedrijf onderscheidt zich
• Het logo past bij uw andere communicatie-uitingen
• U ervaart communicatie kan opleveren

 

contact

Free Design
Stationsstraat 2b
2371 SH Roelofarendsveen
071 3317433
info@free-design.nl

nieuwsbrief

 

volg ons

facebook over linkedin over google over insta over twitter over

 

 

zoeken